مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

ساخت سفره هفت سین با وسایل دوریختنی و بی استفاده
۲۴ اسفند ۱۴۰۰
0
خانه داری زندگی به سبک خانه ما

داستان من و دوریختنی ها برمی گردد به انس خانواده ما با ضرب المثل «هر چیز که خوار آید، یک روز به کار آید»! از وقتی یادم می آید، ما یک آپارتمان پنج واحدی داشتیم با پنج تا انباری که تا به امروز هر چه مستاجر گیر ما افتاد، رنگ انباری ها را به خودش ندید! چون تمام انباری ها در انحصار شخص شخیص حضرت پدر بود و پر از وسایلی که از نظر آقاجون، یک روزی ممکن بود به درد بخورند و احتمالا بیرون انداختنشان ما را گرفتار بلایای آسمانی می کرد!

قضیه وقتی بیخ پیدا کرد که حتی فامیل هم بر آن شدند خوارهایی که ممکن بود یک روز به کارشان بیاید را پیش ما به امانت بگذارند. این شد که الان انباری های ما، موزه هایی مینی مال از آثار تاریخی خانوادگی هستند!

داستان من و هنر هم بی ربط به این ضرب المثل نیست، من هم از کودکی به شدت علاقمند به جمع کردن هر چیز خوشگل براق و رنگی بودم، حالا می توانست یک تکه شیشه باشد یا کریستال شکسته لوستر یا حتی کاغذهای شکلات و دکمه های رنگی و مهره های تسبیح و … . کم کم فهمیدم که این چیزهای به ظاهر بی ارزش، می توانند حکم یک گنجینه را داشته باشند، و چه اکسسوری ها و وسایل زیبایی با کمترین هزینه می توان از دور ریختنی ها خلق کرد.

در آستانه سال جدید، می خواهم تجربه ساختن سفره هفت سین با وسایل بازیافتی و دورریختنی ها را با شما به اشتراک بگذارم.

ساخت سفره هفت سین با شیشه های بازیافتی

بانکه ها و ظروف استوانه ای شیشه ای با قطر و ارتفاع های مختلف، طرفداران زیادی در چیدمان و طراحی دکور دارند. حتما از قیمت های بالای آنها هم خبر دارید! اما با روشی ساده می شود هفت سینی زیبا و ارزان با چیدمان ظروف شیشه ای بسازید.

قبلا در مقاله کاردستی با بطری های شیشه ای به روش های مختلف استفاده از دورریختنی های شیشه ای اشاره کردیم.

ساخت هفت سین با شیشه های بازیافتی

وسایل لازم: شیشه بازیافتی، ریسمان نخی، فندک، استون یا الکل.

روش ساخت:

ابتدا باید تصمیم بگیرید که از استوانه های شیشه ای دست ساز خودتان در چه قطر و ارتفاعی می خواهید استفاده کنید، این بستگی به سلیقه شما دارد. بعد از تصمیم گیری، شیشه های بازیافتی را از بین شیشه های خیارشور و ترشی، آبلیمو و روغن و آبمیوه و … که خصوصیات مدنظرتان را دارند، انتخاب کنید.

بعد از انتخاب بطری، آن را تمیز شسته و خشک می کنیم؛ سپس ارتفاع مدنظرمان برای استوانه شیشه ای را روی آن علامت می زنیم و ریسمان نخی را در جای علامت زده چند بار دور بطری گردانده و محکم گره می زنیم.

ساخت هفت سین با شیشه های بازیافتی

توصیه ایمنی: حتما اضافه نخ را بعد از گره زدن ببرید تا هنگام آتش زدن نخ، دنباله اش دستتان را نسوزاند!

حالا سینک ظرفشویی یا یک ظرف بزرگ و عمیق را پر از آب و یخ می کنیم.

ریسمان نخی که دور شیشه پیچیده بودیم را با کمک قلم مو، کاملا آغشته به استون یا الکل می کنیم.

ساخت هفت سین با شیشه های بازیافتی

سپس بالای بطری را با یک دست گرفته و با فندک در بالای سینک یا ظرف پر از آب، ریسمان را آتش می زنیم و شروع به چرخاندن بطری می کنیم تا همه جای نخ آتش بگیرد.

توصیه ایمنی: مطمئن شوید ظرف الکل و استون در هنگام آتش زدن ریسمان با محل کار شما فاصله زیادی دارد و اینکه این قسمت از فعالیت را به هیچ وجه در معرض باد انجام ندهید!

وقتی نخ خوب سوخت قبل از آنکه کامل خاموش شود بطری را در ظرف آب یخ می اندازیم، بطری از محل بستن نخ به دو نیم تقسیم می شود.

ساخت هفت سین با شیشه های بازیافتی

برای رفع ناصافی و از بین بردن لبه تیز شیشه، آن را به آرامی در یک جای مناسب سمباده می زنیم،اگر ناصافی لبه زیاد بود با یک تقه ممکن است تکه ناصاف جدا شود و در بدترین حالت ممکن باید دوباره همه مراحل بالا را انجام بدهید تا ناصافی آن از بین برود.

توصیه ایمنی: در هنگام سمباده زدن، مراقب ذرات شیشه باشید که به چشمتان پاشیده نشود. ترجیحا می توانید عینک یا شیلد روی صورتتان استفاده کنید.

خب ظرف شیشه ای زیبای شما آماده است، می توانید با نخ های کنفی و نوارهای توری و گل های طبیعی، آن ها را تزئین و در چیدمان سفره هفت سین استفاده کنید.

سفره هفت سین ساده و زیبا با طناب های بازیافتی

از طناب های کنفی و پنبه ای یا کامواهای اضافه در منزل، می توانیم برای ساخت سبدهای زیبا یا برای خوشگل سازی ظروف و حتی به عنوان اکسسوری در چیدمان سفره هفت سین استفاده کنیم.

ساخت هفت سین با طناب

وسایل لازم: تکه های طناب، نخ های کلفت کنفی یا کاموایی و … .

روش ساخت شماره 1:

اولین روش، دوخت سبد طنابی با چرخ خیاطی است که وسایل لازم برای آن، شامل: ریسمان پنبه ای، کنفی یا کتان نخ، نخ گلدوزی و چرخ خیاطی است.

برای شروع لازم است که تکه های کوتاه ریسمان هایمان را به هم متصل کنیم تا یک رشته بلند داشته باشیم، برای این کار می توانیم از نخ های گلدوزی استفاده کنیم (یا هر نخ ظریف دیگری)، به این شکل که دو سر ریسمان را دقیقا روبه روی هم قرار داده و نخ را مطابق شکل زیر دور آنها شروع به پیچیدن می کنیم، وقتی کارمان با نخ تمام شد، آن را گره زده و محکم می کنیم.

ساخت هفت سین با طناب

وقتی رشته بلندمان آماده شد، ابتدا یک سر آن را به شکل حلزونی می پیچانیم و چند کوک زیگزاگ با دست می زنیم تا از هم باز نشود سپس زیر چرخ خیاطی با پایه زیگزاگ قرار می دهیم. ریسمانمان را طوری زیر پایه چرخ قرار می دهیم که سوزن دقیقا بین دو رشته طناب باشد و شروع به دوخت زیگزاگ می کنیم.

ساخت هفت سین با طناب

با چند دور دوخت طناب در کنار هم، کف سبد شکل می گیرد، حالا نوبت به دیواره سبدمان می رسد. با دستمان کمی زاویه به ریسمان زیر چرخ می دهیم تا آرام آرام دیواره سبد بالا بیاید و آماده شود. اینکه ظرف چقدر قطر و ارتفاع داشته باشد به انتخاب خود شما بستگی دارد.
وقتی به ارتفاع دلخواهمان رسیدیم، باقی طناب را جدا کرده و برای زیبایی کار با همان نخ های گلدوزی، انتهای طناب را به رشته های دیگر محکم نموده و می دوزیم.

نکته خانه داری و هنری: این ظرف ها کاملا قابل شستشو هستند و بعدا هم می توانید به عنوان یک اکسسوری زیبا در منزل از آنها استفاده کنید. برای تزیین سبدها می توانید از همان نخ های گلدوزی و یا رنگ آمیزی با رنگ های شاد بهره ببرید.

روش ساخت شماره 2:

این روش، برای کسانی است که چرخ خیاطی ندارند و یا اصلا حوصله دوخت و دوز ندارند! همین سبدها را با مقداری طناب و چسب حرارتی هم می شود درست کرد، به این صورت که با سر طناب، یک حلزونی ساخته و با استفاده از چسب حرارتی، رشته طناب را دور حلزونی بپیچانید و با ادامه همین کار، کف و دیواره سبد را درست کنید.

ساخت هفت سین با طناب

توصیه هنری: اگر از نخ پنبه ای و یا کتان نخ برای سبدبافی استفاده می کنید می توانید برای زیباتر شدن سبدتان مقداری از آن را رنگ بزنید، به این صورت که مقداری از نخ را درون ظرف آب می خیسانید و در ظرف دیگری، پودر رنگ پارچه می ریزید، بعد از درست کردن رنگ، آن را در ظرف سومی که از آب داغ پر کرده اید، ریخته و مخلوط می کنید. طناب را در رنگ فرو برده و وقتی به رنگ دلخواه رسید از ظرف خارج می کنید.

ساخت هفت سین با طناب

برای ایجاد طیف رنگی در طناب می توانید زمان ماندن آن در مخلوط رنگ و آب داغ را کم و زیاد کنید.

سفره هفت سین با انواع پارچه های زیبا و بازیافتی

خیلی از ما کلی پارچه های قشنگ اما با متراژ کم داریم که دلمان نمی آید دور بریزیم! به علاوه، آنقدر مصرف کیسه های پلاستیکی زیاد شده که اگر فکری به حال خودمان و محیط زیست نکنیم، در آینده نه چندان دور، کره زمین در میان این همه زباله پلاستیکی دفن خواهد شد! استفاده از کیسه های پارچه ای می تواند قدم اول شما باشد برای حفظ محیط زیست و همینطور یک ایده قشنگ برای هفت سین تان.

برای دوخت کیسه پارچه ای که بعدها به کارتان بیاید بهتر است، از پارچه های کتان یا متقال استفاده کنید. اما برای هفت سین قرار است پارچه های دور ریز بازیافتی مان را به کار بگیریم.

ساخت هفت سین با پارچه های دورریختنی
هفت سین با گونی و کیسه های پارچه ای رنگارنگ

ابتدا برای دوخت یک کیسه زیبا به این وسایل احتیاج داریم: تکه پارچه های زیبا، سوزن ته گرد، نخ هم رنگ با پارچه، قیچی، چرخ خیاطی، مداد و خط کش.

برای کیسه پارچه ای تان چیزی که مسلم است، داشتن دو مستطیل از پارچه دلخواهتان هست که وقتی آن را از عرض تا می کنید، حدود اندازه نهایی کیسه مدنظرتان برای سین های هفت سین را به شما بدهد. اینکه این کیسه ها چند عدد و در چه ابعادی باشند بستگی به سلیقه و تصمیم خودتان دارد. وقتی انتخاب کردید که کیسه تان چه اندازه باشد، یک مستطیل در همان ابعاد، بعلاوه یک سانت، جای دوخت از هر چهار طرف، روی پارچه دلخواهتان با مداد (یا صابون خیاطی) و خط کش کشیده و برش می زنید.

توصیه هنری: اگر می خواهید لبه ی پاکتی شده ی کیسه و داخلش رنگ دیگری باشد باید دو مستطیل را از دو پارچه متفاوت برش بزنید.

ساخت هفت سین با پارچه های دورریختنی

حالا دو پارچه برش خورده را از قسمت روی پارچه، دقیقا بر هم قرار دهید، به طوری که از هر دو طرف پشت پارچه رو به شما باشد (پیچیده شد، نه؟!) سپس هر چهار طرف را با سوزن ته گرد ثابت کنید و به غیر از سه سانتی متر از یکی از اضلاع مستطیل، دور تا دور آن را با فاصله نیم سانت زیر چرخ خیاطی بگذارید و بدوزید.

بعد از دوخت، برای اینکه گوشه های چهار گوشتان راحت تر برگردد با فاصله چند میلی متر از دوخت، آن ها را برش می زنید و پارچه را از همان محل سه سانتی متری که باز گذاشتید برمی گردانید و در نهایت به وسیله یک قیچی سر گرد، گوشه های کار را بیرون بکشید.

ساخت هفت سین با پارچه های دورریختنی

حال همان قسمت سه سانتی متری که بازگذاشتید را به سمت داخل تا زده، اتو کنید و بدوزید سپس دوخت را ادامه داده و هر چهار طرف کار را مجدد دوخت بزنید.

ساخت هفت سین با پارچه های دورریختنی

در این مرحله، لبه بالایی مستطیل را به اندازه دو سانتی متر یا هر اندازه ای که دوست دارید به سمت داخل تا کنید و سوزن ته گرد بزنید،حالا لبه پایینی را روی لبه ی تا خورده ی بالایی کار، بگذارید و طرفین آن را بدوزید.

ساخت هفت سین با پارچه های دورریختنی

برای اینکه کارتان یک شکل پاکتی زیبا به خود بگیرد، کیسه را باز کنید و دوخت هایی را که در مرحله قبل زدید روی هم قرار داده و گوشه های سه گوش شده پایین را از هر طرف به یک اندازه بدوزید، حالا کیسه را برگردانید و گوشه های کار را بیرون کشیده، مرتب کنید. کیسه های پارچه ای هفت سین شما آماده هستند.

توصیه هنری: می توانید از متریال های مختلفی برای ساخت کیسه ها استفاده کنید، مانند گونی، متقال، ترمه یا هر پارچه دیگری و برای اینکه در مخلفات درون کیسه های هفت سین و هزینه هایتان صرفه جویی کنید می توانید ابتدا در کیسه تان پشم شیشه یا پنبه قرار دهید و فقط روی کارتان را با مواد پر کنید.

توصیه عملیاتی: اگر می خواهید کیسه هایتان برای سین هایی مثل سرکه و سمنو هم قابل استفاده باشد، درون آنها یک استکان یا کاسه کوچک بگذارید.

ساخت سفره هفت سین با چوب های بازیافتی و دوریختنی

چوب، جزو متریال هایی است که بسیار در طراحی دکوراسیون استفاده می شود و زیبایی منحصر به فردی را به محیط اطراف شما می بخشد که به کارگیری آن در سفره هفت سینی که نماد طراوت و شادابی طبیعت است، زیبایی خیره کننده ای به سفره شما می بخشد.

ساخت هفت سین با چوب

برای استفاده از چوب در ساخت ظروف و طراحی هفت سین، روش های متفاوتی وجود دارد که سعی می کنم چند مدل از آنها را که منحصرا با چوب های دورریز است به اختصار برایتان شرح بدهم، مانند شاخه های تازه هرس شده یا چوب های بستنی و آب نبات یا سیخ های چوبی غذا یا ظروف چوبی که دیگر قابل استفاده نیستند.

ساخت هفت سین با شاخه های درخت

برای کارمان به این وسایل احتیاج داریم: تعدادی شاخه تازه هرس شده، انبر یا قیچی، ریسمان، چسب چوب و چسب حرارتی.

ساخت هفت سین با شاخه های درخت

برای شروع، شاخه های ظریف و شبیه به هم را از بین چوب هایی که جمع آوری کردیم، جدا و آنها را تمیز می کنیم؛ سپس به وسیله انبر در اندازه های دلخواه برش می زنیم. مثل موارد قبلی، اینکه از چوب ها با اندازه های متفاوت یا یکسان استفاده کنید به انتخاب خودتان بستگی دارد.

توصیه هنری: می توانید به آنها کیلر یا روغن جلا و رنگ چوب بزنید تا جلوه بیشتری پیدا کنند.

در این مرحله به یک قوطی کنسرو بازیافتی احتیاج داریم که از قوطی کنسرو ماهی یا قوطی کنسرو لوبیا و ذرت یا حتی قوطی رب و … می توان استفاده کرد. این سلیقه شماست که از چه قوطی ای و با چه قطر و ارتفاعی استفاده کنید، در هر حال با رعایت احتیاط، قوطی را تا جای ممکن تمیز کنید (مراقب لبه های تیز آن باشید!) حتی می توانید برای زیبایی بیشتر آن را رنگ کنید.

با آماده شدن قوطی، چوب ها را با دقت کنار هم و بدون فاصله، روی قوطی کنسرو به وسیله ی چسب حرارتی (یا چسب چوب) می چسبانیم.

ساخت هفت سین با شاخه های درخت

بعد از اتمام کار، می توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و ظرف را با نوارهای توری یا نخ کنفی و … تزئین کنید.

توصیه کاربردی: می توانید برای استند زیر هفت سینتان، چوب ها را مانند شکل زیر، در کنار هم قرار دهید و به وسیله یک نخ محکم به هم ببندید و یک استند مستطیلی یا دایره ای درست کنید یا حتی از چوب های نامنظم استفاده کنید.

ساخت هفت سین با شاخه های درخت

توصیه کاربردی و خلاقانه: اگر می خواهید داخل کار شمع بگذارید بهتر است از ظرف شیشه ای، زیرکار استفاده کنید.

هفت سین خلاق با سیخ چوبی یا چوب آب نبات
ساخت هفت سین با سیخ چوبی

وسایل مورد نیاز: سیخ چوبی یا چوب آب نبات، چسب دوقلو یا چسب چوب، گل مصنوعی و مهره یا مروارید، نعلبکی یا در ظرف، اسپری رنگ، تیرکمان.

برای ساخت استندهای زیبای مربع شکل سفره هفت سینمان، به ازای هر کدام، دوازده سیخ چوبی بازیافتی احتیاج داریم. با چسباندن چهار تای اول و دوم، دو مربع توخالی افقی درست می کنیم. سپس چهار تای آخر را عمودی در گوشه های مربع اول قرار داده و مربع آماده دوم را نیز روی آن می گذاریم و مجدد چسب می زنیم.

ساخت هفت سین با سیخ چوبی

مکعب را از یک گوشه، با چسب به یک مقوای گرد یا درب قوطی به عنوان پایه کار، می چسبانیم.

حالا نوبت گل های مصنوعی به درد نخور است! گل ها و مرواریدها را با چسب به بالای یکی از اضلاع، چسبانده و کل کار را با اسپری، رنگ می زنیم.

برای قرار دادن سین های هفت سین، یک نعلبکی قدیمی یا در ظرف های ماست را رنگ می زنیم و روی همان گوشه که به مقوا چسباندیم قرار داده و با چسب ثابتش می کنیم. استند ما آماده است.

ساخت هفت سین با سیخ چوبی

توصیه کاربردی: می توانید از اشکال مختلف هندسی برای ساخت استندهایتان استفاده کنید، مانند مثلث یا شش ضلعی و هشت ضلعی و حتی دایره. برای رنگ استند ها هم انتخاب با خود شماست که چه رنگی داشته باشند.

ساخت هفت سین با سیخ چوبی

تبصره بسیار مهم: از آنجایی که این مدل هفت سین بسیار ظریف است، در این مرحله به تیرکمان نیاز داریم! تیرکمان هم برای این است که تا مشاهده کردید، بچه های فامیل رفتند سمت سفره هفت سین تان، با یک قلوه سنگ حسابشان را برسید! والا بچه هم انقدر فضول!؟ البته عواقب استفاده از تیرکمان هم پای خودتان است!

ساخت هفت سین با چوب بستنی

با چوب بستنی می توانیم جعبه های کوچک و زیبایی برای قرار دادن سین های هفت سین مان درست کنیم.

ساخت هفت سین با چوب بستنی

وسایل مورد نیاز: چوب بستنی های یک اندازه، چسب چوب، اره مویی یا انبر.

برای درست کردن هر جعبه، باید سیزده چوب بستنی داشته باشیم که سر نیم دایره ی هر کدام را به یک اندازه با انبر برش زده ایم. پنج عدد از چوب بستنی ها را از طول به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم و از این پنج تا، دو تای آنها را از عرض نصف می کنیم و مطابق شکل، با چسب چوب و دقت فراوان می چسبانیم.

ساخت هفت سین با چوب بستنی

توصیه هنری: برای تزئین جعبه ها می توانید از هر خرده ریز زیبایی که در منزل دارید به سلیقه خودتان استفاده کنید.

ساخت هفت سین با چوب بستنی

توصیه کاربردی: اندازه جعبه ها را با کم و زیاد کردن چوب ها می توانید تغییر بدهید.

اگر شما هم در ساخت سفره هفت سین خلاقانه، تجربه ای دارید، حتما با ما در میان بگذارید.

اگر به ساخت آثار هنری از دورریختنی ها علاقه دارید، می توانید مقالات کاردستی با بطری های شیشه ای و کاردستی با وسایل دورریختنی: بطری های پلاستیکی را هم ملاحظه کنید.

برایتان در سال 1401، آرامش و شادی و خلاقیت و بهروزی آرزو می کنم. سال نو، پیشاپیش مبارک!

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام خانه ما
نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط